Totalul afișărilor de pagină

vineri, 17 decembrie 2010

File rătăcite



            „Camera mea e o vizuină de hârtie: corpuri de bibliotecă, coloane de cărţi, ziare şi dosare aşezate pe duşumea, pe mese, pe dormeză, pe comodă, pe birou, care e simplu, acoperit de lucruri în dezordine...”, scrie criticul Constantin Călin în volumul „Stăpânirea de sine”, pe care mi l-a dăruit la începutul lui noiembrie. Tot până atunci aveam şi eu vreo trei viziuni, numai că din una m-a evacuat Ionuţ, băiatul cel mare, care în mai puţin de o oră a transferat totul în sufragerie, transformând cât ai clipi dezordinea, în care mă descurcam şi cu ochii închişi, într-un haos.
            Mă lupt de atunci să reordonez totul, dar sunt blocat nu numai de treburile diurne, ci şi de faptul că unele file au zburat de la locul lor şi, în felul acesta, mă obligă să le recitesc, furându-mi din minute. Le pedepsesc iute, aruncându-le la coş, nu înainte de a mai reţine câte ceva.
            „Fericit precum mirele” (Nicolae Sava), notat pe versoul unei pagini, mă trimite la anul 1983, când probabil am schiţat primul capitol al unei proiectate cărţi de reportaj, rămasă din fericire la acest stadiu, deşi am cheltuit multe duminici pe la Biblioteca Judeţeană cu documentarea. Să notez, totuşi, cuprinsul acestuia: În împărăţia aurului negru... a) Hangani – zborul dintâi; b) Pe urmele lui Bandini; c) Privelişti, la Taşbuga; d) Limbile de foc ale pământului; e) La Baia Veche, sub rădăcina stejarilor; f) Leacurile doctorului Şmil; g) Ce ne spune calculatorul.
            Peste două decenii, pe 17 mai 2003, găsesc notat pe o altă filă, Viorel Savin, prezidentul de atunci al Filialei Bacău a Uniunii Scriitorilor, susţinea în faţa confraţilor că „trebuie să facem totul prin efortul propriu” şi „să nu mai prăşim în grădina lor”, o soluţie fiind negocierea cu oamenii de afaceri, care să subvenţioneze cheltuielile, inclusiv cele cu sediul, amplasat nu oriunde, ci în spaţiul Galeriilor de Artă, unde se putea organiza şi o librărie. Mai dorea editarea revistei Cartea, care să devină „organul de presă al Filialei”, a celor cinci volume din „Zbateri” şi a unor antologii. A tipărit doar una – Creatori din Moldova de Mijloc – pe care a şi semnat-o, dar nu în calitate de coordonator, ci de autor, deşi „albumul biobibliografic” fusese alcătuit în foarte mare măsură de cei antologaţi.
            O revistă nouă, de „interes naţional”, propunea şi Alexandru Dobrescu, dar pentru că fondul pentru editarea ei nu s-a adunat nici azi, a transferat proiectul la Iaşi, unde a reînviat Însemnări ieşene, în timp ce, la Bacău, Cartea a murit, ca atâtea alte publicaţii postdecembriste.
            Pe hârtie au rămas şi „imortalizarea persoanelor în vârstă” (scriitorii trecuţi de 65-75 de ani), „ciclurile de conferinţe pe diverse teme” (Al. Dobrescu), „şedinţele de peste vară” ţinute la Tescani (Elena Bulai), „saloanele cărţii” (Octavian Voicu), „cea mai proastă carte a anului” (Doru Kalmuski) şi altele despre care nimeni nu-şi mai aminteşte, tot aşa cum cred că şi Neculai Lupu nu mai ştie că a fost „membru de onoare al Uniunii Scriitorilor”!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu