La un deceniu şi jumătate
de la debutul editorial, Eliza Macadan
revine cu o carte în limba română, reintrând prin În autoscop (Editura
Vinea, Bucureşti, 2009) în spaţiul auster pe care şi l-a creat şi reîncercând
să-şi definească identitatea sa „de plastic”, venită de data aceasta „cu un
tren de noapte”.
Ca să ştie unde se află,
poeta apasă încă din start „pedala / lui pierd sau câştig” şi, cu o sinceritate
debordantă, încearcă să muşte din viaţă şi s-o savureze, adunându-şi
„Firimituri(le) / din gânduri” şi deznodând „priviri(le) buimace” aruncate
peste cele „99 de garduri” ce o separă de restul pământenilor.
Trăind, aidoma tuturor,
într-o „lume cu reguli / făcute spre a fi încălcate”, elegiaca modernă, cum o
numea criticul Eugen Budău, şi-ar „tăia / nu părul / ci mâinile” numai ca
aceasta să o asculte, să o înţeleagă şi să-i urmeze paşii în acest „zbor /
dus-întors”, dominat de stări controversate, în care cuvintele se nasc „de-a
valma”, parcimonios şi împletite subtil într-un „Tricot existenţial / pe faţă
pe dos / înainte înapoi”, menit să te ţină treaz de la prima la ultima pagină.
Aflată mai tot timpul sub
imperiul verbului a scrie (Scrie / nu te
opri / decât atunci / când vrei / să ţipi / scrie / nu închide / niciodată /
ochii / scrie / câte o literă / pe fiecare / pagină), autoarea foloseşte nu
de puţine ori o limbă „dulce-otrăvită”, autoflagelându-se şi întorcând
„pumnalul / în rană / până jos”.
Starea bulversantă pe care
o parcurge e presărată de spaime de care încearcă să scape (Încerc să călăresc spaima asta / o cunosc
bine / mă aruncă din şa / mă tăvăleşte printre frunzele toamnei / goneşte /
câinele fără de gelozie / femeia pe care nu o cunosc / nu îşi arată faţa / văd
pe chipul tău / cum ar trebui să fie / dar asta e altă poveste) şi pentru
că trăieşte adesea fără să mai scoată niciun cuvânt, descântă cu „degetele / de
sperietura existenţială”, iar „uitătura verde / inundă / pagina goală”.
Reintrată în starea de
graţie, cuvintele ţâşnesc după miezul nopţii, „poemele cad de pe masă / împinse
de vânt”, dar sunt preluate imediat şi transferate pe „bilete de parcare”,
poeta fiind decisă să-şi stăpânească exerciţiile de abstinenţă şi să rămână în
joc, sfidând ceasul din perete, care-i „măsoară amintirile / rămase intacte”.
În „aşteptare de Rod” şi a
sâmbetei în care se acordă „premiul cel mare”, se războieşte cu sine (Doamnă / ce dracu mai vrei / pune la loc /
kilogramele / aruncă-te peste somn / ieşi odată din noapte / sparge oglinda),
contrariată de ceea ce s-ar putea să vină (bătrâneţea
mea / aşteaptă în oglindă / într-o dimineaţă / voi rămâne / cu iubirea) şi
de imaginea bătrânei poete care „scuipă venin / peste cuvinte”.
Angoasa îşi face loc,
favorizată şi de atmosfera agasantă a metropolei care-i dă senzaţia că o
„avortează / în fiecare zi”, terorizând-o nu doar cu temperaturile de 40 de
grade, ci şi cu numeroase alte lucruri, de la „hârtia igienică / din cutia
poştală”, la haita de maidanezi ce „trasează / harta oraşului” ori la talk
show-urile din care „ies acum curvele / ca din bordeluri altădată”.
Dezbrăcată de timiditate
şi de spaimă, fotografiază zidurile „în erecţie”, îşi întinde mâna să-şi
găsească iubitul la „capătul satelitului”, dar pentru că „reţeaua e ocupată /
beip beip” ori acesta nu sesizează că şi-ar dori „semiluna / pe un platou / de
argint”, varsă „lacrimi / cât un potop / din clopot”, cerşind cuvinte „bune /
drepte / frumose”, ca să aibă „de unde iubi”.
Chiar dacă o parte de
planetă îi aparţine, solitudinea răzbate la fiecare pas, din „anticamera
trecutului”, poeta întocmind cu „grijă / într-un registru / intrări şi ieşiri /
clasificate” ori transcriind minuţios starea de-o clipă: Ruj şi durere / tuşă grăbită / în fond de ten / dinţii taie / viaţa /
în răni murdare / de sânge / în blocul de vizavi / un copil se naşte / dintr-o
femeie / pe undeva / o fotografie / de la televizor / un fost sinucigaş /
împarte mângâieri / la câini şi pisici.
Evitând „estetica
mizeriei”, pe care o ştie „pe de rost”, Eliza Macadan confirmă debutul
spectaculos, probând că izolarea din cizma italiană nu a îndepărtat-o de
„poezia / acestui anotimp”, ci, dimpotrivă, a aprofundat-o, promiţând noi cărţi
cu „sentinţe de colecţie”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu